انجمن امیرکبیر ۱۳۹۰

ادامه سخنرانی در انجمن ادبی امیرکبیر ۱۳۹۰ در یک جمله با قاطعیت عرض می‌کنم ، آزادی اندیشه با آزادی بیان و انتقال آزادانه اطلاعات دو صورت و دو جزء لاینفک از هم هستند و یکی بدون دیگری ، معنی ندارد .
به طور خلاصه باید گفت شک ، شک در همه چیز حتی در بدیهیات ، نیاز به شجاعت دارد و این شجاعت سهمگین ترین ، والاترین و ارزشمندترین شجاعت ها است . انسان شجاع در باورها ، مکاتب فلسفی ، عرفان ، هنر و ادبیات ، آداب و رسوم و سنت ها ، در همه چیز شک می‌کند ، شکی تحوّل ساز و در صورت لزوم ویرانگر .
در سایه شک ، نه تنها مفاهیم در ذهن من تکامل پیدا می کند بلکه تکامل یک مفهوم در ذهن من شکل آن مفهوم را در بیرونِ ذهن من تکامل می بخشد . به عبارت دیگر من در مفاهیم شک می کنم مفاهیم دورۀ تکاملی خود را در ذهن من و شما طی می‌کند سپس این تکامل از طریق اثر گذاری ذهن من بر ذهن جمعی و یا ذهن فرهنگ بشری اثر می‌گذارد وآن مفهوم در جامعه تغییر می‌کند . بسیاری از مفاهیم دورۀ تکاملی خود را به این طریق طی کرده اند و می‌کنند .
باید گفت مفاهیم اجتماعی ذهن من و شما را می‌سازند و من و شما مفاهیم اجتماعی را برای نمونه مفاهیم و مقوله هایی نظیر زمین ، حکومت ، استقلال ، مرز ، حقوق فردی و حقوق بشری و بسیاری از مفاهیم دیگر به همین طریق ، تغییر و تحول یافته‌اند . برای نمونه تغییرات مفهوم حکومت را بررسی کنیم .
در طول تاریخ گروه‌های متعددی ، حکومت را مایملک خود دانسته‌اند . شگفت‌آور است که  فیلسوفی مانند افلاطون می‌گفت فیلسوف باید حاکم باشد و حکومت ملکِ طلقِ فیلسوفان است . الگوئی که افلاطون برای حکومت ارائه داد ، با معیارهای امروزین ، الگویی عقب افتاده و مصیبت بار است . اینکه افلاطون چیزی را گفته دلیلی بر صحت و راستی آن ، با توجه به معیارهای امروز ، نیست . تعبیرهای مختلف از جمهوریت افلاطون به تشکیل حکومت هایی تمامیت خواه و مستبد انجامید که جز بدبختی و فلاکت برای بشر ثمری نداشت . همین حدود 70 سال پیش بود که میلیون‌ها آدم ساده لوح ، در پیشگاه پیشوای خود ندای اصلاح نژاد سر دادند و دنیا را به خاک و خون کشیدند .
بعد از دست درازی فیلسوفان بر حکومت ، نوبت به روحانیون رسید . کلیسا حکومت را ملکِ طلقِ خود کرد و مصیبت ها و مصائب دیگری به انسان و بشریت تحمیل شد . عقلانیت و عقل و خردمندان و خرد ورزی به بیدادگاههای مسیحیت کشیده شدند و عقل را به پای الهۀ مسیح قربانی کردند  .