انجمن امیرکبیر ۱۳۹۰

ادامه سخنرانی در انجمن ادبی امیرکبیر ۱۳۹۰  در طول تاریخ ، انسان‌های گردن کلفت و خود شیفته و کوته فکر بسیاری ، بر تخت سلطنت نشستند و افسار مردم بیچارۀ بدبختِ زبون را به دست گرفتند و هرجا که اراده کردند چون گله گوسفند مردمان را در جنگ‌های ویرانگر بردند و قربانی کردند . این درد دردِ دیروز نیست . لحظه‌ای به وضع اسفبار بشر امروز توجه کنید ، بشر امروز گروه گروه صدها میلیون جوان خود را به پادگان‌ها می‌فرستد تا کشتن و کشته شدن را بیاموزند و در عجبم که ممالک به ظاهر متمدن‌تر نیروها و پادگان‌های کارامدتری دارند . در طول تاریخ هیچ حیوانی به اندازۀ انسان ، هم نوع خود را ندریده است . جنگ ، فاصلۀ زیاد طبقاتی ، قحطی و نابودی و آلودگی محیط زیست از آثار و نشانه های کوته فکری بشر امروزی است .
در هر دوره از تاریخ مردمانی ساده لوح و نادان، به دنبال گردن کلفتی قداره بند، چون چنگیز، ناپلئون و هیتلر افتادند و در آن وانفسای هیجانات و احساسات حیوانی ، به کشتن و کشتار و خونریزی و نابودی پرداختند. زمانی هم عده‌ای با توسل به مفاهیمی مانند « دیالکتیک و تزو آنتی تزو سنتز » اقتصاد را پایه و بنیان اصلی روابط اجتماعی قرار دادند و میلیاردها آدم ساده لوح و زودباور را به دنبال خود به راه انداختند و این بار  عبای حکومت را به تن کارگر دوختند و حکومت را ملکِ طلقِ کارگران دانستند. اشراف زادگان و به اصطلاح نجبا، فئودال ها و زمین داران بزرگ نیز هر زمان که فرصت یافتند حکومت را مصادره کردند و ملکِ طلقِ خود دانستند و اتفاق میمونی است که شعرا و عرفا و علما تاکنون مجال مصادرۀ حکومت را  نیافته‌اند و در شگفتم که در طول تاریخ، هر گروهی قدرت یافته، خود را مرکز کائنات دانسته و دیگران را دوره گردِ خویش .
باری حدود 60 سال پیش ، فرهنگ بشری چشمش به  اعلامیه جهانی حقوق بشر روشن شد . این تحوّلی عظیم ، از نظر فکری برای بشر بود .
اعلامیه جهانی حقوق بشر دفعتاً و ناگهانی پدید نیامد . اجداد من و شما ، ایرانیان ، یونانیان ، مصریان ، مردمان همه زمین ، همه ابناء بشر ، در طی هزاران سال  شهید دادند ، خواری و خفت و ظلم و ستم دیدند تا اعلامیه جهانی حقوق  بشر پدید آمد  . اعلامیه را ما ، همه ما ، همه زمینیان و همه بشر پدید آوردند .
بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر ، هیچ حکومتی و هیچ اکثریتی حتی اکثریت مطلق ، حق نفی این حقوق فطری و بشری و یا حق وضع قانونی نافی این حقوق را ندارد . هر قانون خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر باطل و هر عمل مخالف اعلامیه جهانی حقوق بشر خلاف است .