انجمن امیرکبیر ۱۳۹۰

ادامه سخنرانی در انجمن ادبی امیرکبیر ۱۳۹۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر والاترین سند مکتوب بشری است که می توان آن را درخشان ترین علامت تکامل فرهنگ بشری دانست . اگر باور کنیم ، اگر عمل کنیم و اگر با موشک های کروز و توپ و تانک دنبال اجرای آن نباشیم .
فراگیر شدن اعلامیه جهانی حقوق بشر در هر ناحیه ای نیاز به توسعه سیاسی قبلی دارد . در جوامعی که از نظر سیاسی عقب افتاده اند ، اجرای کامل اعلامیه جهانی حقوق بشر با مقاومتها و مشکلاتی روبرو است .  
از منظر سیاسی ، می توان چند معیار و میزان ، برای تمیز جوامع پیشرفته از جوامع عقب مانده بیان کرد . برای نمونه :
فرد گرائی و فرد پرستی و چاپلوسی و مداحی حاکمان از ویژگی های عادات سیاسی مردمان کشورهای وامانده است .
در کشورهای عقب مانده ، مردم به سلوک ملوکان اند و در کشورهای پیشرفته ، ملوکان در سلوک مردمان  .
در کشورهای عقب مانده ثبات و موجودیت جامعه بسته به ثبات حکومت تبلیغ می شود و در کشورهای پیشرفته سیاسی ، حکومت امری شناور و ناپایدار و تابع علایق و تمایلات مردمان است .
در کشورهای عقب افتاه سیاسی ، حکومت مقدس و نمایندۀ آسمان ها تبلیغ می شود و دارای فّر ایزدی و قدرت ماورائی است و در کشورهای پیشرفته ، حاکمان کارگزار و مجری قانون و موجوداتی زمینی چون دیگر مردمان اند .
در کشورهای پیشرفته ، تفکیک قوا تاحدود زیادی رعایت شده اما تفکیک قوا در کشورهای عقب افتادۀ سیاسی ،  در چم و خم تعابیر و تفاسیر هنوز در ابهام است .
در کشورهای عقب افتاده از نظر سیاسی ، تغییر حاکمان جز از طریق جنگ و آشوب و خون و خونریزی عملی نیست و در کشورهای پیشرفته ، حاکمان با 4 یا 5 درصد اختلاف آراء مردمان ، از کاخ الیزه بیرون می‌شوند و به پیشواز حاکم جدید می روند ، بدون آنکه قطره ای خون ریخته شود .
و آخر از همه آن که ، در کشورهای پیشرفته قانون از آراء مردمان مشروعیت می پذیرد و در کشورهای عقب افتاده قانون میدان تاخت و تاز علایق و منویات حاکمان است .