مبانی‌اقتصادی‌جهان‌وطنی

ادامه زمین عامل اصلی تولید مادام که حکومتِ جهان‌وطنی برقرار نشده ، حتّی همین امروز ، باید سازمانی جهانی به نیابت از طرف کرۀ زمین تشکیل شود و عوارضِ برداشت از منابع و معادنِ زمین را با قیمتی مناسب از کشورها دریافت و به نفع بشریّت در جهت رفعِ خسارات زیست محیطی ، بلایای طبیعی و فقر ، تبعیض و ....... به مصرف رساند .
عجبا که انسانِ فرهیخته نمای کنونی ، سهم عمدهای از حاصل تلاش و کوششِ خود را در کارِ جنگ و آدمکشی مصرف میکند درحالیکه در مکتبِ جهان وطنی همۀ هزینههای نظامی لغو و در امور بهداشت محیط زیست و آموزش و پرورش و ... مصرف خواهد شد .
      همۀ مکاتبِ اقتصادی در این باب هم‌عقیده‌اند که عاملِ تولید ، کار است . به هر کالا و محصول که بنگریم ترکیبی است از موادّ طبیعی که در طبیعت یافت می‌شوند و کارِ انسان . این گفته بسیار آشکار است زیرا موادّ معدنی توسّط کار از معادن استخراج و توسّط کار فرآوری و تبدیل به موادّ اوّلیۀ کالاها می‌شوند همچنین موادّ اوّلیه توسّط کار تبدیل به ماشین‌آلات و ابزارِ تولید شده‌اند ( کار متراکم ) ، بنابراین همۀ ابزار و لوازمِ تولید و موادِّ مصرفی و موادّ اوّلیه چنانچه از مرحلۀ استخراج از معادن و منابع زمین تا مرحلۀ تولیدِ کالا بررسی شوند حاصلِ کارِ انسان است . انرژی نیز از مرحلۀ وام‌گیری از زمین تا مرحلۀ تولید ، حاصل کارِ انسان است بنابراین عاملِ تولید ، کارِ انسان است که به صورت کار مستقیم یا کار متراکم ( در موادّ و ابزار تولید و سرمایه ) در تولید مشارکت دارند و همۀ مناقشاتِ مکاتب اقتصادی در بابِ سهمِ هریک از این عوامل از « سود » و یا « ارزش اضافی » و یا « تولیدِ اضافی » است و آن‌چه که فراموش شده و در هیچ مکتبی به آن صریحاً اشاره نشده سهمِ کارِ کرۀ زمین و طبیعت به عنوانِ عاملِ اصلیِ تولید ، در به وجود آوردنِ موادِّ اوّلیۀ طبیعی است .