موزه فرش ۱۳۹۰

ادامه سخنرانی در آمفی تأتر موزه فرش ۱۳۹۰ خواهران و برادران گرامی ، از ستمی که به موزه ها ، آثار باستانی و فرهنگی و هنری رفته و می‌رود شرم دارم .
به یاد داریم که عده ای بی وطن و بی هویت ، به جان تخت جمشید یادگار با شکوه معماری اجداد 2500 سالۀ ما افتادند و قصد تخریب آن را داشتند . موزه های ما امروز مفلس و ورشکسته اند . با قاطعیت عرض می کنم که درآمد بسیاری از موزه ها کفاف پرداخت هزینه های آب و برق و گاز آن ها را هم نمی دهد . بارها هنگام بازدید موزه هایی مانند هرمیتاژ ، ویکتوریا آلبرت ، British Museum ، لور و موزۀ قاهره و دیگر موزه ها به صف طویل مشتاقان بازدید کننده و جنب و جوش و فعالیت چشم گیر این موزه ها با چشم حسرت نگاه کرده ام و به یاد آثار باستانی و موزه های مظلوم و یتیم خودمان افتاده ام و از خود پرسیده ام چرا ؟
آثار هنری ، باستانی و فرهنگی این سرزمین را در مجموعه های خصوصی بیگانه ، در موزه های بیگانه و در حراج های متعدد بیگانگان در کشورهای خارج دیده ام و از خود پرسیده ام چرا ؟
به موازات مهاجرت نخبگان به خارج از کشور ، مهاجرت غیرقانونی اشیاء هنری و فرهنگی ایران به خارج از کشور را دیده ایم و می بینیم و می پرسم چرا ؟
از خود می پرسم چرا شرایط اجتماعی و امنیتی در ایران به نحوی است که مجموعه داری    مرده است و یا اگر مجموعه داری چند اثر ارزشمند دارد باید آن ها را در ظلمات پستوها و نقاط امن مخفی کند و از انظار عمومی پنهان کند ، چرا ؟
می دانم که همه چیز ما به همه چیز ما می آید .
در پایان یک وظیفۀ مهم و بسیار اساسی مسئولین را یادآور می شوم .
ایجاد موزۀ بزرگ ملی ایران با بودجه ای بیش از یک میلیارد دلار ، در زمینی به مساحت چند کیلومتر مربع با به خدمت گرفتن زبده ترین معماران ایرانی و با مشاوره بزرگترین معماران خارجی ، باشکوه و جلال و عظمتی در شأن این ملت و در شأن فرهنگ این ملت ، از وظایف اصلی و فوری شما است .
تصور کنید ساختمانی عظیم و با شکوه با الهام از معماری هخامنشی و در بردارندۀ آثار هخامنشی ،  ساختمانی رویایی با طرح معماری ساسانی با آثار ساسانی  و ساختمانی روح انگیز و جان افزا با طرح معماری صفوی با کلیۀ ظرایف و زیبایی های خاص آن دوره و مملو از آثار گوناگون صفوی  و در آخر ساختمانی باشکوه به سبک قاجاریه با همان شیوه و جزئیات مرسوم زمان قاجاریه و جای جای آن آثار گوناگون قاجاریه .
امیدوارم که این رویا به حقیقت نزدیک شود .