طراحان معروف شهر کرمان - ۱ - حسن خان شاهرخی

Carpets
تاریخ : ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
طراحان معروف شهر کرمان
1- حسن خان شاهرخی
نقل از کتاب بهارستان دریچه‌ای به قالی ایران
تألیف : غلامعلی ملول

حسن خان شاهرخی
اوج‌گیری و شهرت قالی کرمان در سال‌های آخر قرن نوزدهم و دهه‌های اول قرن بیستم میلادی مرهون خلاقیت و مهارت طراحان کرمان به ویژه خانوادۀ شاهرخی است . محسن خان ، نخستین طراح مشهور کرمان ، در سال 1330 ﻫ.. ق. چشم از جهان فرو بست . او به نگارگری و مینیاتور و نقاشی قلمدان مشغول بود و در سال‌های آخر عمر به طراحی فرش پرداخت . فرزند او حسن خان شاهرخی ، از مشهورترین طراحان فرش کرمان بود . حسن خان در سال 1319 ﻫ.. ش. در سن 78 سالگی وفات یافت .
بر سنگ مزار حسن خان این عبارات حک شده است :
آرامگاه مرحوم حسن خان مصوّر شاهرخی فرزند محسن خان استاد نقاش ، عالم به علوم ریاضی مخصوصاً علم نجوم که در تاریخ بیست و پنجم آذرماه 1319 در سن 78 سالگی زندگی را بدرود گفته است رحمت اله علیه
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
حسن خان شاهرخی فردی باسواد ، ادیب و هنرمند بود . این اعجوبۀ طراحی فرش کرمان ، نقشه‌های بسیاری برای فرش کرمان ارائه نمود . او در نگارگری نیز دستی توانا داشت و در طراحی اجزای مختلف و نقش‌مایه‌های متعدد فرش نظیر گل ، شاخ و برگ ، پرنده ، حیوان و انسان مهارت داشت . طرح‌هایی نظیر سبزی کار و شال‌بافی را به حسن خان شاهرخی نسبت می‌دهند . همزمانی او با بافنده‌ای توانا به نام استاد علی کرمانی ، موجب خلق آثار هنری ارزشمندی در فرش کرمان شد . زمان خان یکی از برجسته‌ترین شاگردان حسن خان شاهرخی است .
حسن خان شاهرخی