ارزش موادّ خام

ادامه ارزش موادّ خام به طور خلاصه منظور من این است که باید در ازای هر واحد برداشت و یا مصرف از این منابع و معادن ، مبلغی قابل توجّه به منظور بازیافت و جبران خسارتی که به زمین وارد می‌کنیم و رفع فقر و گرسنگی و عقب‌ماندگی و جبران خساراتِ ناشی از بلایای طبیعی و ...... دریافت شود . با این یادآوری که حتّی درصورت پرداخت این مبالغ- که من آن را « عوارضِ برداشت از منابع زمین » نامیده‌ام- هرگز این حقّ ایجاد نمی‌شود که بی‌محابا و بی‌حدّ و حصر این منابع را مصرف کنیم . در این دیدگاه ، من زمین را فردی دارای شخصیتِ حقوقی و فردی به عنوان یک طرفِ این معامله می‌دانم که حقّ دارد خودﹾ قیمتِ واقعیِ آنچه را که طی میلیون‌ها سال تولید کرده تعیین کند و این قیمت واقعی ، معادلِ هزینۀ بازیافت و جبرانِ خسارات زیست محیطی است .
این معامله وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین معاملۀ تاریخ بشر خواهد بود و قابلِ مقایسه با هیچ‌یک از پیمان‌هایِ اقتصادیِ گذشته نخواهد بود . زمین فروشنده‌ای نیرومند ، دانا ، بی‌نیاز ، سخاوتمند و زیرک است و زرنگی و خودخواهی و خود‌محوری و ناآگاهی و نابخردی و کوته‌بینی و نزدیک‌بینی و ناراستیِ طرفِ دیگرِ معامله یعنی بشر را پاسخی دردآور و قهرآمیز خواهد داد . این پندارِ راستینِ جهان‌وطنی ، اندیشه‌ای است که به مرور ظاهر شده و می‌شود و باید همۀ خردمندان و نظریه‌پردازان و حُکما و اندیشمندان با ترویج این پندار ، موافقتِ آرای عمومی را به تدریج جلب کنند تا نهایتاً در مصوّبه‌های قانونی تجلّی کند .
     خطای بزرگ دیگری که تاکنون انجام شده این است که اکنون کلیۀ صنایع ، بر اساس تأمین انرژی فسیلیِ ارزان طراحی شده‌اند . ما به مصرفِ بی‌رویه و کودکانۀ انرژی در هر زمینه‌ای عادت کرده‌ایم و بنیادهای صنعتیِ خود را بر اساس وجود این منابع ارزان و استفاده هرچه بیشتر از این انرژی‌ها متمرکز کرده‌ایم .
انسان امروزین با همۀ ترقیّات شگرف ، هنوز با دیدگاه‌های انسان‌های غارنشین ، نفت و گاز را برای گرما می‌سوزاند و به هدر می‌دهد .   
انرژی که از خورشید به زمین می‌رسد محاسبه کنیم ، انرژیِ باد ، امواج دریا را محاسبه کنیم . نیروی جاذبۀ ماه را حساب کنیم . روی زمین ، این منابعِ عظیم را با انرژیِ شیمیائیِ سوختنِ منابعِ فسیلی و بازدهیِ آن مقایسه کنیم . سوزانیدن منابع فسیلی برای کسبِ حرارت یا انرژی ، زائیدۀ فکرِ انسانِ عصر حَجَر است . بشر در آینده باید متحوّل شود و بنیادها دگرگون شود اگر نشود به زودی زمین می‌میرد ، یعنی انسان می‌میرد .