آزادی زندانیان جرائم غیر عمد

آزادی زندانیان جرائم غیر عمد

 ۸۰ زندانی جرائم غیر عمد با بودجه یک میلیارد تومانی از بند زندان آزاد شدند. برای شرح ماجرا گزارش هفته نامه «نامه امیر» ، اراک در ذیل می آید:
وقتی تلفیق فلسفه و هنر به عشق و کرامت می انجامد ؛
اهدای 10 میلیارد ریال برای نجات 81 انسان دردمند

در دسته بندی انسان ها ، گاه در خود در می مانم که چه تفاوت است بین ذات ها ، که یکی کریم می شود و بخشاینده و آن یک لعیم و ستاننده . شاید ارزش هر کس به میزانی است که می اندیشد . در جهان هستی کم شمارند انسان هایی که اندیشه روشن آنها با برداشت عینی از آنچه می بینند متفاوت باشد . این دسته از انسان ها همان ها هستند که کردار و عملشان مانا می شود و از یادها نمی روند . کسانی که جهان را نه در زاویه دید بسته که با اندیشۀ ژرف می نگرند و ترنم موسیقایی ریزش باران ، موج خروشان دریا ، بال زدن پروانه و جمله جمله زیبایی های هستی ، راهنمایشان می شود به سوی عشق به هستی و انسانیت و کرامت و بخشند‌گی . این گروه اگر چه نادر و کم شمار ولی دست یافتنی و الگو شدنی هستند هرچند کمتر تمایل به خودنمایی و مطرح شدن دارند ، آنها که در هر رفتار انسان دوستانه ای ، رد پایی از خود به جای گذاشته اند ، از مدرسه سازی تا اهدای آزادی به هم نوعان دربند ، غلامعلی ملول یکی از این دسته انسان هاست .
یک چند به کودکی چو استاد شدی

غلامعلی ملول در سال 1326 در یکی از محله های فقیرنشین اراک چشم به دنیا گشود . کودکی بازیگوش با شیطنتی در مرز شرارت که در دنیای کودکانه اش عشق و امید را از دریچه نگاهی خاص می نگریست . کودکیش را در کنار درس خواندن با شاگردی در قصابی ، خیاطی ، نقشه کشی فرش با بی اعتنایی به نداری و با بالیدن به توانایی های ذاتیش به نوجوانی رساند .
هوش و ذکاوت در کنار سخت کوشی ، غلامعلی کوچک را در مقاطع تحصیلی در ردیف دانش آموزان ممتاز قرار داد تا جایی که در دوران دانشگاه از جوانان سرآمد شد . از آنجا که او همیشه در هر سنی با سختی های زندگی در عرصه کار ، فولاد آبدیده شده و تلخکامی ها را بردبارانه آزموده بود ، خیلی زود وقتی چندان سنی نداشت این دیدگاه را در آینده اش شکوفا کرد که آرزوی آن داشته باشد که با تلاش به جایی رسد که دستگیر افتادگان باشد .
غلامعلی ملول دوران دبیرستان را در دبیرستان محمدرضا شاه و سپس صمصامی که دانش آموزان با نمرات عالی را می‌پذیرفت گذراند و با عنوان شاگرد ممتاز در سال 1344وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و پس از 5 سال موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس گردید . سال 1350 ازدواج کرد و حاصل این زندگی سه فرزند است . او اینک در سن 72 سالگی به رویاهای کودکیش جامه عمل پوشانده و در کارهای عام المنفعه بدون آنکه بخواهد فخرفروشی کند پیشگام شده است.
از علم آموزی تا تجربه اندوزی و هنر و فلسفه

غلامعلی ملول پس از پایان تحصیلات دانشگاهی همزمان با دوران سربازی نخستین گام را در مسیر فعالیت اقتصادی به طور جدی برداشت و با عنوان ریاست کارگاه احداث ساختمان یک بانک در استان مازندران ، کار حرفه ای را آغاز کرد . پس از آن او در پروژه های بسیاری به عنوان پیمانکار و بعد از آن به عنوان سرمایه گذار در زمینه تولید به فعالیت ادامه داد . او علاوه بر فعالیت اقتصادی همانگونه که از کودکی در او نهادینه شده بود مطالعه را رها نکرد و با کتب فلسفی ، عقل گرایی را در خود تقویت کرد و به شعر و هنر نیز روی آورد. درج مقالات فلسفی در روزنامه ها و مجلات حاصل مطالعات کنجکاوانۀ او است.
غلامعلی ملول که از کودکی مشقِ عشق به هنر را با کار در کارگاه های مختلف آموخته بود در جوانی و دوران فعالیت اقتصادی نیز این علاقه را رها نکرد و با مطالعه کتب و بازدید از موزه های جهان این علاقه را تقویت کرده و غنا بخشید و به تدریج طی چهل سال ، مجموعه هایی کم نظیر از قالی های ایرانی و قلمزنی های اصفهان جمع آوری نمود .
تالیف کتاب " بهارستان دریچه ای به قالی ایران " و انتشار مقالات متعددی در زمینه های فلسفۀ شناخت و فلسفۀ سیاسی بخشی از کارهای فرهنگیِ او است .
عشق به ذات انسانیت ؛ از مدرسه سازی تا ترویج فعالیت های بشردوستانه

از جمله ویژگی های مهندس غلامعلی ملول فعالیت های عام المنفعه است . ساخت مدرسه " امام علی " اراک به مساحت 5800 متر مربع در سال 1375 و اهدای تمامی مجموعه فرش خود شامل 28 تخته قالی های نفیس و نادر به موزه فرش ایران ، کمک به ساخت مراکز علمی ، کمک به جبهه ها در دوران جنگ ، کمک به زلزله زدگان و پرداخت بدهی زندانیان از جمله فعالیت های بشردوستانه او است .
او که در همه کودکی در مدرسه زندگی با سختی کوشیده و کارآزموده شده و رنج و درد را با تمام وجود لمس کرده و هرگز هیچ کمک مالی را نپذیرفته بود با اعتقاد به شان و منزلت انسانی ، آنگاه که این توان را در خود یافت که می تواند در رفع رنج هم نوعش موثر باشد ، آستین همت بالا زد و دست یاری خواهان را گرم فشرد .
مهندس ملول هرگز علاقه ای به روبرو شدن با افراد کمک گیرنده نداشت و ندارد . او می گوید : شان و منزلت انسان ها بالاترین گوهر وجودی آنهاست که باید حفظ شود . در شرایط امروز جامعه ، که انسان های گرفتار بسیارند برای دستگیری از آنان ، تشویق و ترویج رفتارهای بشردوستانه و خیرخواهانه بی آنکه در نقاره دمیده شود تنها راه چاره است .
ملول اما به احساس وظیفه دولت ها نسبت به درماندگان و فقرا بیشتر تاکید دارد و معتقد است اگرچه اعانه و کمک داوطلبانه عملی نیکو است ، ولی باید توجه داشت که شان و منزلت فردی که به او کمک می شود حفظ شود و شکل صدقه نگیرد . نهادهای دولتی موظفند به عنوان حق قانونی برای حمایت از این افراد اقدام کنند . او تصریح می کند : در مکتب من ، اعانه و صدقه به افراد نیازمند به هرشکلی که باشد دور از شان انسانی است ، بلکه باید تحت عنوان حقوق قانونی باشد . اگر به حقوق مشاع همگان بر منابع زمین معتقدیم ، باید به جای اعانه و خیرات ، حقوق حقه آنها را پرداخت نماییم . او می گوید : من این کارها را به طمع آسایش بهشت و دوری از برزخ نکرده ام و حتی از خداوند انتظار پاداش و اجر ندارم ؛ هرچه کرده ام به فرمان عقل و پیروی از عقلانیت است .
از آزادی 22 زندانی زندان قصر تا 81 زندانی زندان اراک

اعتقاد به ذات بشریت و فلسفۀ " عشق " از نگاه عقل گرایانه در غلامعلی ملول همان انگیزه ای بود که او را به مسیر رهایی انسان های در بند رهنمون کرد . او خود در این باره می گوید : 15 سال پیش یک شب در تلویزیون صحنه ای از افراد گرفتار حبس که به دلیل عجز و ناتوانی در پرداخت دیون از خانواده و زندگی دور مانده بودند ، دیدم . تصمیم گرفتم به زندان قصر بروم و با پرداخت بدهی چند زندانی را به زندگی بازگردانم . مرحوم محمد باقر صدرا همراهم شد ، با هم به زندان قصر رفتیم و از مسئول زندان خواستم پرونده زندانیانی که بدهکار هستند را بیاورد ، از میان پرونده ها بدون توجه به نام و نشان و نوع اتهام ، 22 پرونده را انتخاب کردم و با پرداخت بدهی آنها ، راه بازگشت به زندگی عادی برایشان فراهم شد . در زندان اراک هم چندی قبل با صحبت با مسئولین زندان 81 فرد بدهکار را با پرداخت 10 میلیارد ریال توانستیم به آغوش خانواده برگردانیم .
اگرچه این کار مهندس ملول از عشق به همنوع منشاء گرفته ، ولی ارزش کارش را وقتی بیشتر درمی یابم که وقتی از او می خواهم در گزارش ، چهره اش را برای کسانی که با کمک مادیش از بند رها شده اند چاپ کنیم ، سخت با این موضوع مخالفت کرده و می گوید : ارزش هر کار به نیت فرد با درون خودش وابسته است . من این لذت را با تمام ذرات وجودم حس کرده ام و همین برایم کافیست . این عشق را با هیچ حسی عوض نمی کنم . مهندس ملول که این بار آزادی 81 زندانی را در نامه کارهای عام المنفعه اش دارد قلبش از غم انسان های درگیر حبسی که برای رقم های بسیار پایین ، سالها در بند مانده اند پر درد است و می گوید : در این مملکت که یک همنوع برای 3 میلیون تومان در حبس است سرمایه ها توسط افراد متنعم و دولت نباید در جاهای دیگر خرج شود . واقعا باید همه شرم کنیم که در شهر و کشورمان افراد ناتوان اینگونه درگیر زندان باشند .
« بنا به خواست این انسان نیکوکار به جای عکس او ، نمایی از مدرسه ای که برای ترویج علم فرزندان این شهر ساخته است در گزارش می آید »
گزارش : زهره ترکمانی