مبانی‌سیاسی‌جهان‌وطنی

ادامه مقاله مبانی سیاسی نظریه جهان وطنی (غلامعلی ملول)  روز به روز از قدرت و میدانِ عمل و میزانِ نفوذ حکومت‌های محلّی کاسته می‌شود و مشروعیت و مقبولیتِ تصمیمات کلّی‌نگر و جهانی و زمین‌شمول بیشتر می‌شود . آرام آرام حکومت‌های محلّی تبدیل به سازمان‌هایی نظیر فرمانداری و یا استانداری می‌شوند و همزمان میدانِ عمل و قدرتِ تصمیم‌های مجامع بین‌المللی و توانائی و تأثیر بازرسان ناظر بر اجرای مصوّبه‌هایِ معطوف به زمین- که ناشی از مقبولیتِ تدریجیِ نظریۀ جهان‌وطنی است- افزایش می‌یابد . روندِ کلّیِ تحوّلات چه از جهت نظری و چه از جهت عملی رو به اجرای نظریۀ جهان‌وطنی دارد . قوانین زمینی ، زبانِ زمینی ، سال‌روزهای زمینی ، پولِ زمینی و از همه مهم‌تر مَنش و رفتار و خُلق و خوی زمینی در حال نشو و نما است و زمینی بودنِ بشر بنیادی‌ترین و بالاترین ویژگیِ بشر می‌شود.
ایدۀ جهان‌وطنی به معنی تسلّط یک ایدئولوژی و یا یک مرام و مسلک و گروه و دسته بر کلّ جهان نیست . جهان‌وطنی ایدئولوژیِ ایدئولوژی‌ها است . جهان‌وطنی یعنی آزاد شدنِ فکرِ فرد و فکرِ گروه .
مهمترین وظیفۀ دولت در جهان‌وطنی ، تأمینِ آزادیِ اندیشه ، آزادی حرکتِ فکر در ذهنِ فرد ، آزادی حرکت فکر در میانِ گروه و آزادی حرکتِ فکر در سرتاسر زمین و آزادی انتشار ، امتزاج ، ترکیب ، زایش و نوزائی اندیشه‌ها است .
در جهان‌وطنی ، ملیّت به مفهوم هم‌خوانیِ فرهنگی یک گروه یا یک جامعه یا یک قوم ، قوام می‌گیرد و هم‌خوانیِ فرهنگی مهم‌تر از هم‌نژادی خواهد شد . هر بخش از زمین ویژگی‌های فرهنگی خود را دارد و هرکس می‌خواهد در آن بخش می‌ماند و هرکس نمی‌خواهد به بخشِ دلخواهِ خود ( از نظر فرهنگی ) می‌رود . در جهان‌وطنی ، هر اقلیم استقلال فرهنگیِ خود را حفظ و تقویت می‌کند . در جهان‌وطنی حصار و دست‌بند و پابند از فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها برداشته می‌شود .
در حکومتِ جهان‌وطنی ، مرزها تبدیل به مرزهای اداری خواهد شد و هرگونه تغییر و تحوّل این مرزها به سهولت ( به اختیار مردمان همان ناحیه ) امکان‌پذیر خواهد بود . چه بسا بر اساسِ آرای مردمِ هر ناحیه ، بعضی از این مرزها جنبۀ مذهبی پیدا کنند ، بعضی قومی ، بعضی ایدئولوژیک و ... . در حکومتِ جهان‌وطنی مرزها شناور خواهد بود و تنوّع فرهنگی در حکومت جهان‌وطنی بیشتر خواهد شد .
حکومت در جهان‌وطنی عاری از هرگونه ایدئولوژی است . حکومت پاسدارِ ایدئولوژی‌ها است نه میزان سنجش ایدئولوژی‌ها . حکومتِ جهان‌وطنی وظایفی غیر ایدئولوژیک و غیر مذهبی به مفهوم تمام خواهد داشت .